tisdag, februari 14, 2006

Edvin med hosta

Som vanligt är Edvin nästan dödligt sjuk i en vanlig bonnförkylning. Varje gång jag får för mig att jag okynnesringer för att få en läkartid till ett barn som förvisso är sjukt men kanske ändå inte sådär jättesjukt, slutar det med avancerade provtagningar, starka mediciner och två ggr med inläggning av barnet ifråga. Igår fick vi åka hem igen men vi fick Bricanyl och morfinhostmedicin (nu ska det mycket till innan jag ger en 2-åring sådan medicin, men det är säkert bra att ha hemma. Dessutom var det en hostmedicin vi saknade, vi har Lepheton-Desentol och ren Desentol (till 4-åringen som får krupp emellanåt, ärligt talat brukar vi inte medicinera honom så mycket heller eftersom vi dessutom har Betapred och hjälper inte det måste vi ändå åka in). Nu fick vi ren Lepheton och klarar alla typer av hosta. Doktorn tog också ett prov i näsan för att kolla om det går att odla upp några kikhostebakterier (eller vad det nu har för form) samt stick i fingret. När Edvin ska stickas i fingret håller han fram fingret, det är ju duktigt men lite hjärtskärande supersött också (när vi var på Disney on ice fick jag honom att vinka till figurerna när de flög i luften för han har så söta händer, jag kanske skulle ha dockor istället?). Idag har han inte hostat en enda gång så diagnosen rethosta pga trånga andningsvägar, försvinner med Bricanyl-behandling, stämde bra.

Inga kommentarer: