måndag, september 13, 2010

Den japanska boken

Det finns inte plats i mitt huvud för titeln på den japanska boken just nu. Men den är bra. Och den är en tegelsten. Nu läser jag rätt ofta tegelstenar, det blir ju så med fantasy, men det här är ju för ovanlighetens skull en tegelsten som inte är fantasy. En tegelstensbok tycker jag ska ha minst 600 sidor. Jag är i alla fall med i utmaningen att läsa två tegelstenar i höst.
Ska se om jag har någon mer oläst tegelsten i bokhyllan, eller möjligen på golvet bredvid bokhyllan.
Förutom Haruki Murakami Fågeln som vrider upp världen hittade jag Jeffrey Eugenides Middlesex, Wally Lamb I Know This Much Is True, Peter Englund Stridens skönhet och sorg och Ayn Rand Och världen skälvde.
Och eftersom jag inte får köpa några nya böcker förrän jag har läst de olästa jag köpt på mig de senaste åren, så måste jag ju läsa alla de här (och rätt många till).
Men till just den här utmaningen väljer jag den japanska boken och Peter Englunds bok.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Varför har jag inte alls hört talas om den där fågeln som vrider upp världen? Skulle lätt köpa/läsa den enbart baserat på titeln. Kollade igenom bokhyllan och insåg att jag nog är att betrakta som tegelstensoskuld, med undantag för typ "Fundamentals of Human Neuropsychology". Men jag gissar att kurslitteratur inte riktigt räknas? Ja, och så "Ulysses", förstås. Den måste ju vara längre än 600 sidor./V.

Orka logga in sa...

Ulysses gills. Jag tror R. har en del tegelstenar; kanske är det dags för dig att börja läsa fantasy?
/Eva-L

Anonym sa...

Mm, han har i princip BARA tegelstenar och Steven Erikson är definitivt den mest välrepresenterade författaren i vår bokhylla, i hyllmeter räknat åtminstone (och det är väl ditt fel, kan jag tänka mig). Väldigt lätt att veta vem böckerna tillhör här hemma. Deckare, fantasy och faktaböcker som heter nåt med Java = hans. Resten är mina. Jag lånade ju en fantasybok av dig för hundra år sen - "The tree" nånting, "Summer tree"? - och tyckte ju den var bra, men ändå är det nåt som inte funkar mellan mig och fantasy, vet inte varför. Har inte ens läst Tolkien, så egentligen borde man väl skämmas. Deckare kommer jag ALDRIG fatta vitsen med. Men ska kanske läsa Stieg Larsson som ett sista försök./V.

Evova sa...

Middlesex ar en av mina favvobocker. Spara den till en langresa. Kanske till Usa. Jag gillar tjocka bocker i langa serier. Just nu pa bok 5 av 8 av The Runelords (406 sidor bara)

Eva-L sa...

Ja, V., det säger ju en del att boken du lånade var den första av tre (mkt väl avslutad serie f.ö.).
Nej, läs inte Stieg Larsson. Och läs inte Tolkien heller. Varför plåga sig med något man inte gillar eller förstår? Läs den japanska boken istället. Vi kan bilda bokklubb!

Jag ska läsa den, jag har faktiskt läst 100-150 sidor redan, men kom av mig. Fast inte på långresa, då läser jag Jeffrey Deaver och Lee Child.