onsdag, september 01, 2010

Hur det går med de olästa böckerna

Eftersom min bokhylla svämmar över av böcker som jag inte har läst bestämde jag mig ju för att läsa alla de böckerna innan jag köpte nya böcker (jag köper inte jättemycket böcker, 3-4 st i månaden). Det går rätt bra, förutom de jag redan skrivit om har jag nu också läst And When Did You Last see Your Father? av Blake Morrison and Murder on the Brighton Express av Edward Marston (Eva, jag skickar gärna den till dig om du inte har läst den). Just nu håller jag på med Stalins kossor av Sofi Oksanen. Jag trodde jag var klar med ätstörningslitteratur, men så är det alltså inte. Jag hoppas förstås att det utvecklas till något annat. På ett helt sinnessjukt plan tycker jag att ätstörningslitteratur är DIY-litteratur. Jag har inget behov av att försöka förstå andras ätstörningar, inte minst nu när jag har mina egna under kontroll. Men jag har bara läst 100 eller så sidor och den gråa öststatsångesten finns ju där. Vilket leder mig in på mitt (sanktionerade) undantag från köpstoppet. Eftersom J ska springa maraton i Berlin och jag ska följa med och det är mitt första besök har jag precis lagt en beställning på Christa Bernuths Inre säkerhet och Daniel Kehlmanns Världens mått. Jag hittade dem som förslag på Berlin-läsning på bokhora och har aldrig hört talas om vare sig böckerna eller författarna tidigare.
(Jag har läst en tysk bok vad jag vet och det var The Reader (i engelsk översättning förstås). Tysk litteratur är inte alls mitt område, det har säkert slunkit igenom något textutdrag i någon gymnasieantologi, men inget jag lagt på minnet. Men det här ska ju inte vara en genomgång av böcker jag inte har läst som jag inte heller äger.)


Daph, this is just a rant about books I have read, am reading and plan to read in the near future. ('m going to Berlin, Germany with J in a few weeks, he's running the marathon, I'm going to have coffee at Starbucks.

1 kommentar:

Daph sa...

take lots of pictures & wish him luck!!!! I adore Starbucks vanilla bean frappuccino!!!!! have a fabulous time!