fredag, november 05, 2010

En bokenkät

från bokbabbel.

1. Favoritbok i barndomen?
Anne på Grönkulla och 1000 till

2. Vad läser du just nu?
Peter Englund Stridens skönhet och sorg (min andra bok i tegelstensutmaningen), Terry Pratchett Lords and Ladies, Christa Bernuth Inre säkerhet, Inger Lindahl, Zigge med Zäta (7-åringens höstlovsläxa, vi övar oss i att läsa högt)

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga. Jag lånar bara barnböcker. Kanske går vi dit idag.

4. Dålig bokvana?
Läser inte klart utan börjar på nåt nytt och så blir böckerna liggande överallt.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Inget, är lån- och skuldfri.

6. Har du en läsplatta?
Nej. Men jag vill gärna ha en.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Föredrar att läsa en bok åt gången, men det händer mkt sällan.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Jag har läst i över 30 år och bloggat i 5. Nej.

9. Sämsta boken du läst i år?
Jag läste den senaste Kepler-boken som följetong i DN i somras. Jag är fortfarande irriterad på Her Fearful Symmetry, men sämst var den väl inte. Tror jag.

10. Bästa boken du läst i år?
Måste börja föra listor över vilka böcker jag läst vilka år.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte ofta, men eftersom J och jag läser helt olika böcker händer det att jag tar nåt av hans.

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Jag kan inte riktigt svara på det. När jag går igenom genrerna i huvudet känner jag mig inte riktigt bekväm med någon. Så skönlitteratur i allmänhet kanske?

13. Kan du läsa på bussen?
Ja.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Min soffa.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag tänker nog mer att jag ger bort än lånar ut. Så är det en viktig bok så lånar jag inte ut den.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Ja, jämt.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Det händer. Oftare viker jag hundöron och minns inte varför.

18. I studierelaterade böcker då?
Om jag äger dem ja.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Både svenska och engelska.

20. Vad får dig att älska en bok?
Att jag fastnar i språket.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Det beror på till vem och vad syftet med läsningen är. Jag rekommenderar sällan, men prackar gärna på folk böcker.

22. Favoritgenre?
Jag har försökt formulera ett svar en stund nu, men ger upp.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Jag vill bara läsa mer av allt.

24. Favoritbiografi?
Har alltid skytt biografier som pesten, men upptäckte när jag började köpa böcker på Audible att jag inte kan lyssna på fiktiva berättelser, men däremot gärna lyssnar på biografier. Jag har hört många fantastiska biografier nu: Cherie Blair, Tony Benn, Norman Wisdom, Dawn French, Clarissa Dickson, Julie Walters, Nigel Slater, John Diamond, mfl. Jag kan inte välja en som är bäst. Det handlar ju om folks livsöden.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Ja, jag har lyssnat på Eat, Pray, Love av Elizabeth Gilbert.

Inga kommentarer: