torsdag, november 25, 2010

Fortsättning på bokenkäten

Evova, när du slutar fara som en skottspole mellan Connecticut, Karibien och Florida kanske du kan ta och plita ner dina svar.

26. Favoritkokbok?

Nigel Slater, Real Food
27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Frances Osbournes The Boulter fick mig att fundera mycket på föräldraskap. Och delar av Fågeln som vrider upp världen.
28. Favoritlässnacks?
Te. Äpplen innan jag blev allergisk. I tidiga tonåren låg jag ofta och läste nere i vår matkällare bredvid lådorna med vinteräpplen.
29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Donna Tartt's The Little Friend.
30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Jag läser sällan kritik. Jag gillar berättartekniska analyser och litteraturteoretiska analyser om de är väl utförda. Det är de sällan.
31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Gillar båda om det är konstruktiv kritik.
32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Tyska. Jag har inte läst nästan någon tysk litteratur och börjar bli rätt nyfiken. Franska är tråkigt att läsa på tycker jag. Ryska är roligt att läsa på, men det kan jag inte längre, om jag någonsin kunde.
33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
H.P Lovecraft, Cthulhu. Jag slutade läsa mitt i en av novellerna för 20 år sen och kommer förhoppningvis aldrig att plocka upp den igen. Fy, vad rädd jag var.
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Har slutat läsa Stephen King, men börjar känna mig redo att börja igen.
35. Favoritpoet?
Christina Rossetti
36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
3-4 st. Oftast barnböcker.
37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Det händer.
38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Sam Vimes (och Buffy)
39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Jag gillar Count Fosco i The Woman in White. Han är en riktig ärkeskurk.
40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
På min senaste semester hade jag med The World According to Garp, Prep, Purple Hibiscus och en deckare. Rätt blandat.
41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Någon dag kanske.
42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Det är inte ett så stort problem för mig eftersom jag läser om böcker så ofta, men The Secret History och Sagan om ringen (men då var jag 14).
43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Ingenting eller barn som skriker och det är på riktigt.
44. Bästa filmatisering av bok?
Jag hoppas att det blir World War Z av Max Brooks. Annars är det Colin Firth som Mr Darcy.
45. Sämsta filmatisering av bok?
Jag skulle tro filmatiseringen av Susan Coopers The Dark is Rising. Men jag vet inte för jag vägrar se den.
46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Jag har säkert köpt kurslitteratur för flera tusen vid några tillfällen.
47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Det beror på. Om jag börjar läsa en pageturner och inte kan sluta läsa på natten händer det att jag skumläser. Om det är en väldigt efterlängtad bok (ToM) så skumläser jag innan jag läser ordentligt.
48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Att jag tycker den är tråkig.
49. Har du dina böcker organiserade?
Facklitteratur i mitt arbetsrum, efter ämne
Skönlitteratur, i bokhyllorna uppdelat i engelsk pocket efter genre (enkel uppdelning, fiction, crime, sf/fantasy) i bokstavsordning och svensk pocket i bokstavsordning. Serier för sig. Alla inbundna böcker är i Skåne och står uppdelade efter språk och bokstavsordning. Rätt många böcker ligger överallt och är i sorteringsstadiet. Måste köpa fler bokhyllor.
I bokhyllan i sovrummet står de olästa böcker jag ska läsa innan jag köper nytt.
50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Jag behåller det mesta, men ger gärna bort också.
51. Finns det böcker du undviker?
Självhjälpsböcker och svenska deckare undviker jag aktivt.
52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
The Boy in the Striped Pyjama. Så jävla onödig.
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Jag läste inte Oryx and Crake när jag fick den av Evova, jag väntade flera år tror jag. Den såg tråkig ut och storyn lät så blodfattig, men jag älskade den.
54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Special Topics in Calamity Physics.
55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Serier.

2 kommentarer:

Evova sa...

jamen jag var ju tvungen att kolla in strander at dig ju! kan rapportera att oljan inte tog sig nedanfor pensacola sa nere dar vi var (Venice, Saratoga) kom aldrig nan olja. O vattnet var runt 20 nu. Kan rekommendera siesta key som strand, ser ut som sandhammaren tyckte jag. fast med en pir. o en massa amerikanare.

Eva-L sa...

Du är helt enkelt den bästa vännen i världen!