torsdag, december 23, 2010

Bokrapport

Jag har faktiskt läst lite på sistone. Tredje delen i Hammarbyserien. Gruesome, som vanligt. Igelkottens elegans som jag lite oväntat tyckte så väldigt mycket om. Lite oväntat, för att omslaget var fult och "det här en djup bok som alla gillar"-hypen. Jag fortsätter med mina andra tegelsten som skulle ha varit utläst i november, Stridens skönhet och sorg, men den låter sig inte sträckläsas. Jag beställde och läste tredje delen i A Gaslight Mystery-serien Murder on Gramercy Park (jag beställde tydligen också den andra delen, Murder on St. Mark's Place, som jag redan hade, vilket är det jobbiga med att köpa böcker på nätet, det är inte så smidigt att byta, så om det är någon som vill ha den?).
Jag tror att jag gillar de här böckerna mest för att de utspelar sig i NY och att det är gatureferenser på varenda sida.
I övrigt läser jag Adrian Moles dagböcker. Och Christa Bernuths Inre säkerhet som jag, trots att den är på svenska, verkligen kämpar med. Och Neil Gaimans Kyrkogårdsboken som jag läser sakta för att den ska räcka längre. Och en novellsamling av Shirley Jackson, som är fantastiskt bra som jag sträckläser tills jag inte orkar med mer ångest. (Kanske är det mitt fel, men jag tyckte att just The Lottery var väldigt förutsägbar, men det fanns andra saker jag gillade med den, som frånvaron av tidsmarkörer).
Lite underligt att jag tycker att jag inte har något att läsa just nu, bara.

1 kommentar:

Evova sa...

har inte last gramercy park eller st mark's place bockerna - ar de varda en lasning?

jag sitter fast i pratchett. det ar jul o jag kanner det liksom ar ratt.