tisdag, januari 25, 2011

Tema creme fraiche

Jag gillar creme fraiche jättemycket. När jag bodde i halvkollektiv med V. och Ulle så bestod en av de vanligaste måltiderna av digestivekex med ett lager creme fraiche. De andra kan ha ätit riskakor med creme fraiche, jag minns inte. De var nog lite nyttigare än jag, jag åt väldigt mycket chokladpudding också. Men jag var 18 och hade flyttat hemifrån för första gången (de två veckorna hos farmor tidigare det året gills nog inte) och chokladpudding var det godaste jag visste.
Men det var ju inte min ungdomstid jag skulle skriva om.

Creme fraiche-rätter den senaste veckan:

Ajvar relish + creme fraiche-sås till ugnsstekt kyckling. Smakar godis.

En väldig massa digestivekex med creme fraiche (pga alla nyvakna hormoner efter att jag har slutat med preventivmedelshormoner så har mitt matintag ändrats, jag äter rätt mycket sånt som jag gillade innan jag bedövade hela kroppen. Fast inte chokladpudding).

Köttfärssås som Johan gjorde med resten av creme fraichen

Gräddfilssåsen i paprikasen jag gjorde i lördags (och åt upp resterna av blandat med resten av köttfärssåsen igår på lunchen, mina matvanor är verkligen tillbaka).

Och ikväll blir det lax med ett täcke av creme fraiche blandad med pressad vitlök, basilika och körsbärtomater.


Men det nästan godaste är att bara ta en matsked creme fraiche och äta som den är.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ååh, med den där mex-kryddan! Det, chokladpudding,cola och diverse alkoholhaltiga drycker är det enda jag kan komma ihåg att vi NÅGONSIN åt eller drack i det där underbara spökhuset.
Jag minns en gång när vi hade nästan slut på toapapper och skrapade ihop alla pengar vi hade och fick ihop kanske fyrtio spänn. Vi funderade på att köpa vin (vem av oss som gjorde det vet jag inte - om du var arton, så var ju vi bara nitton) men var rörande eniga om att cigaretter var mycket viktigare. Nåt toapapper blev det inte. Tror vi lånade av han som bodde ovanpå - David?
Dagens verifieringsord: sinsted. Hmm...
/V.

Eva-L sa...

David DJ:n. Vi drack nog en del te också, för vi drack ju egentligen inte alls mkt alkohol.
Jag är så glad att de rev huset, nu är det bara vårt.

Evova sa...

mmm later som goda ratter. jag ar valdigt valdigt fortjust i sour cream har. nastan som creme fraiche. vi far kora smaktest nasta gang vi ses!

ps. bast du inte later dina barn fa lasa detta nar de blir storre sa de far reda pa att du prioriterade rokning over toapapper. for du vill nog att de ska gora battre val?

Eva-L sa...

Vissa dagar vill jag fortfarande prioritera rökning över toalettpapper.