tisdag, februari 08, 2011

Day 03 – Your favorite series

Terry Pratchetts Discworld-serie. Jag älskar Terry Pratchett. Discworld-serien handlar om precis allting och täcker in alla kulturyttringar: opera, litteratur, teater, konst, musik, men handlar också om krig, grannbråk, media, styrelseskick, religion, djurskötsel, alkoholism, trainspotting (fast med nålar ...), prostitution. Och gärna i en och samma bok. Och hans språk är underbart. (Jag vet inte hur det fungerar i översättning, jag tänker inte läsa dem på svenska eftersom fantasy ofta översätts av flera olika personer och eftersom de har översatt alla namn.)
Jag vill inte ens föreställa mig en värld utan Pratchett. Dessutom är det den enda skönlitteratur jag kan lyssna på i ljudboksformat, jag tappar alltid koncentrationen och missar en massa, men när Tony Robinson läser Pratchett missar jag inte ett ord.

I love Terry Pratchetts Discworld series. It's a love bordering on obsession, I'm the first to admit it, but if you're the slightest bit interested in anything (Shakespeare, Santa Claus, jingoism, religious war, death, small women in black dresses, sex) it's the series.

1 kommentar:

Evova sa...

haller med. just nu totalt insnoad (sen julen) pa pratchett. jag gillar battre bockerna som lasts av Stephen Briggs dock - nagra axa lasta av Nigel Planer (fran The Young Ones - men inte i stereo sa det ar skumt burkigt ljud). jag sover gott pa flygplan till pratchett - kan vara for att jag vet vad som hander men kanns lite som att varje gang jag hor en bok eller laser om dem sa hittar jag nat litet jag missade forsta gangen.