onsdag, februari 16, 2011

Day 11 – A book you hated

The Boy in the Striped Pyjama.
Jag började läsa förintelselitteratur när jag var ca 12 år och skolan fick besök av en polsk kvinna* från byn, som hade suttit i koncentrationsläger och väldigt öppet berättade om vilket helvete det var. Så här i efterhand inser jag förstås att hon alls inte berättade särskilt öppet, men då, i början av 80-talet, så skapade hennes berättelse om hästtänderna i soppan ändå en förnimmelse av ondskan och hjälplösheten i lägren. Jag läste både fiktiva och ickefiktiva böcker (t.ex. Ferenc Göndör). Den första jag läste var säkert Anne Franks dagbok och den allra senaste The Reader av Bernard Schlink. För några år sen fick jag låna The Boy in the Striped Pyjama av en vän. Jag kanske har svårare att ta in ondska nu när jag är äldre eller så är jag bara tillvand, men jag tycker den är platt, naiv, spekulativ och billig.


*Jag minns inte längre vad hon heter, men jag minns hur vi satt i hennes kök, hon hade kontakt med en polsk skola och alla i klassen skickade minst ett brev till en polsk brevvän; vi skrev på engelska och de skrev på polska och hon fick översätta åt oss (När jag några år senare började läsa ryska kunde jag plötsligt läsa de där breven skrivna av en polsk flicka, (hon hette i alla fall Marija Wojtazek)).

Inga kommentarer: