fredag, februari 18, 2011

Day 13 – Your favorite writer

Fay Weldon
Man kan ju undra varför jag som tonåring fastnade i hennes berättelser om kvinnor, ibland dubbelt så gamla som jag, som behandlade frågor som jag knappt förstod, men jag visst väl någonstans att kvinnorna och männen i de här berättelserna alla hade något att berätta om livets meningslöshet och att det är upp till mig att göra något åt det. Och, inte minst, kvinnlig frigörelse (inte så mycket från män som från konventioner) - hur blev det.
Bästa böcker i oordning:
Remember Me, Puffball, Praxis, The Heart of the Country, The Life and Loves of a She Devil.
Jag har läst Puffball otaliga gånger och den är lika bra varje gång. Måste man alltid välja mellan att vara självständig kvinna, partner eller mor? Kan man få allt? Samma frågor gäller förstås också männen, men jag har inte riktigt läst hennes böcker ur det perspektivet, eftersom jag blir så uppslukad av kvinnorna, männen är bihang, trots den stora påverkan de alltid har på kvinnorna (jag vill ibland ursäkta dem, för de vet ju inte bättre, det är ju alltid samtidens fel, men så kommer jag på bättre tankar) (utom i The Hearts and Lives of Men där jag tycker att Clifford får ta plats). Kanske borde jag läsa Puffball ur Richards perspektiv.
Aja, jag är inte skärpt nog att skriva bra analyser om Fay Weldons författarskap så jag försöker inte ens. Men läs Puffball.

Disclaimer 1: Det här inlägget gäller enkom Fay Weldon fram till 1987.

Disclaimer 2: Jag svarar egentligen inte på frågan om vem som är min favoritförfattare, för det är omöjligt att svara på. Just nu lutar jag nämligen åt att det är antingen Siri Hustvedt eller Somerset Maugham. Dessutom kan jag inte leva utan Evelyn Waugh (han har skrivit rätt många böcker, inte bara Brideshead Revisited). För att inte tala om det tråkigaste svaret, men bästa författaren, Charles Dickens.

Inga kommentarer: