tisdag, februari 15, 2011

Enkät från

Dark Places

JUST NU…

Läser jag: Fallen av J.C. Oates
… och tycker: att jag förtrollas av språket vilket är underbart i en översättning, att de fysiska detaljerna är störande, som alltid, men jag läser igenom dem, och undrar förstås VARFÖR?
Lyssnar jag på: Adeles 21
Tittar jag på: New York i SATC
Känner jag: att jag borde sova längre om nätterna och spela mindre; att det kliar i fingrarna för att jag vill logga in på wow
Önskar jag: att soffläsning var ett yrke
Längtar jag efter: te (att längta efter Johan vore ju fånigt, eftersom han gick hemifrån för bara en dryg timme sen)

3 kommentarer:

Helena (Dark Places) sa...

"att de fysiska detaljerna är störande, som alltid, men jag läser igenom dem, och undrar förstås VARFÖR?
" - Nu blir ju jag jättenyfiken på vad du menar! Är det något specifikt för Oates, menar du? Hur hon framställer kvinnor rent fysiskt, kanske? I så fall håller jag med!

Eva-L sa...

:)
Jag har svårt för att läsa ingående beskrivningar av fysiska manifestationer, t.ex. kroppsvätskor. Tyvärr är det ju så i Oates fall (upplever jag iaf) att det är väldigt medvetet och något man måste läsa för att hamna i rätt sinnesstämning. Det är otroligt välskrivet och äkta, men väldigt jobbigt att läsa tycker jag, som är kvackelmagad. Jag tror inte alls att det är utmärkande för allt hon skriver, men hon lämnar något efter sig som skaver.
Varföret gällde pastorns motiv där i början.

Helena sa...

Åh, då förstår jag! Jag gillar den där oerhört påtagliga och - i Oates fall - högst medvetna fysikaliteten. Gillar böcker som klibbar, utsöndrar och har sig (tänk Christine Falkenlands tidiga verk) men jag är lite sjuk, hehe. Det jag däremot kan störa mig på med Oates är hur hon beskriver en del av sina kvinnliga gestalter. T ex Alma i The Tattooed Girl: hur hon maler på om hur mjuk, rund och vit hon är och jämställer henne med en molusk, formlös, sladdrig... Oates har ju ett väldigt komplicerat förhållande till mat och kvinnokroppar och ibland tycker jag att hon nästan känns misogyn i sin skildring av kvinnors kroppar. Hmm, ska fundera vidare på detta och eventuellt återkomma i ett blogginlägg. Tack för att du väckte tanken! :)