lördag, juni 11, 2011

OBS lite spoilerinlägg om The End of Mr Y

Jag läste The End of Mr Y av Scarlett Thomas förrförra veckan. Sträckläste halva, tog en paus på några dagar och sträckläste andra halvan, men jag är ändå inte helt övertygad. Kanske SF inte är nåt för mig ändå. Jag gillade känslan av mystik, Thomas skriver så att det blir en väldigt obehaglig och samtidigt mysig stämning (för det handlar ju om böcker). Jag tyckte att Ariel var mycket sympatisk och uppskattade hennes mörka drag och gillade att hon stod för dem. Men det i min tolkning lyckliga slutet (för det var det väl?) förstörde allt det mörka och blev ännu ett slag för att heterosexuell tvåsamhet leder till den enda sanna lyckan. Visst, jag inser att det inte alls var en hbt/alternativlivsstil-propagandabok, men tyckte ändå att det blev för sockrigt. Fast, underbar akaporr, jag gjorde om universitetet i boken till UniS och det passade perfekt. Och jag läser gärna mer om tankeexperimenten. Jag har ingen aning om vad Popco av samma författare handlar om, men jag har den och tänker läsa den snart.


Alltså, satan vad svårt det är att skriva bokrecensioner. Jag vill mest skriva om sådant som spoilrar, men så gör man väl inte?

1 kommentar:

Evova sa...

jag gillade popco mer an end of mr y. hennes sista laste jag axa o gillade med. hon ar lite egen den tjejen.