torsdag, oktober 13, 2011

Debattinlägg

Personligen tycker jag att Quetzala är en alldeles utmärkt människoförebild, men kan inte riktigt bestämma mig för om jag egentligen gillar idén om förebilder alls. Jag vill gärna ha en eller ett gäng, och jag kan vara en, men jag tycker inte att någon ska ha krav på sig att vara förebild. Jag älskar att läsa olika bloggar och bara observera livet i dem, andras liv, men jag går snabbt vidare från positiva livsstilsbloggar (jag skulle förmodligen aldrig läsa min egen, om det inte var mina dagboksanteckningar och jag i min hjärna är så vansinnigt rolig (fast eftersom jag skriver enligt någon slags stream-of-consciousness-skola, med halva medvetandet kvar i MITT huvud så är det bara jag och möjligen 2 till som förstår det), vidare till mer smärtsamma, svarta och ångestfyllda öden =precis så som jag tror att det ser ut för de allra flesta (alltså livet i verkligheten, inte vad de väljer att läsa om). Jag har läst Quetzalas bloggar i en massa massa år nu och jag tycker hon skriver jättebra, hon är helt otroligt rolig och jag gillar också ansiktskrämer. Vi har inte så mycket gemensamt (let's not even go there), mer än att ibland är allting jävligt och varför blunda för det? Jag är helt fascinerad av att hon ens kan skriva om det. Och väldigt tacksam. Nu har jag ju ingen dotter, men väl en son som jag absolut skulle låta läsa Quetzala för igenkänningsfaktorn och för livslektionen. Insåg nu att jag kanske måste gå och spara alla hennes inlägg på en hårddisk nånstans så att de finns kvar för alltid.

Det kanske inte är meningen att utgå från sig själv, utan göra en mer avancerad samhällsanalys och "flickor som skär sig och har ångest"-grej. Men vi ses.

Jo, jag läste ett blondinbellablogginlägg en gång. Hon åt frukost.


Sen är jag ju en sucker för de här skildringarna av kärleksdöd när de inblandade beskriver känslor så att jag gråter och det känns i hela magen, fast det var nästan 20 år sen sist (här slåss Quetzala med Emelie popmorsa om förstaplatsen, (popmorsa är ju också en användbar människoförebild, om det nu behövs, inte minst som förälder).

Inga kommentarer: