torsdag, februari 16, 2012

Ruth Galloway och jag

Nu i februari har jag läst de tre första Elly Griffiths-deckarna. Dark Places har ju skrivit mkt positivt (och lite negativt) om Ruth och morden och Flickan under jorden var dessutom en av de böckerna Bokstävlarna fick läsa när Dark Places och hon utmanade varandra i obekväm läsning. Och, precis som de båda, ogillar jag författarens fixering vid Ruths vikt. Jag väger lika mycket som Ruth: innebär det att folk runtomkring tycker att jag är fet? Borde jag vakna varje dag och fundera över min vikt och vad jag har på mig (absolut inget färgglatt, för det har inte tjockisar, de har bara svarta kläder, (fast en del av oss som bär svart är helt vanliga, gothinspirerade tanter med en svärtad inställning till livet bara).

Det finns många små misstag och underligheter i böckerna som stör läsningen för mig:
i Flickan under jorden (s. 140) skriver hon att historikern Peter "aldrig kom ihåg vilken som kom först, bronsåldern eller järnåldern". Min reaktion: tror författaren att jag är dum i huvudet? Minsta skolbarn (eller åtminstone skolbarn från fjärde klass och uppåt) vet det. Hon låtsas att brons- och järnålder är arkeologiska termer och inte riktigt har med historia att göra (min tolkning), vilket gör att jag suckar högt (eller troligare att jag svor).

i var och en av böckerna som jag har läst nämner Nelson eller Michelle att de har varit i Disneyland i Florida. Det finns inget Disenyland i Florida. Har aldrig funnits. Det finns ett i Kalifornien, ett i Paris, ett i Tokyo, men i Orlando ligger Disneyworld. The happiest place on earth för i helvete. Kunde ingen upplysa Elly Griffiths om detta, för själv har hon ju uppenbarligen inte varit där.

i tredje boken: "(...) when she saw Erik sitting on the bank throwing stones into the fast-flowing stream.'Like Poohsticks', she said. Erik had smiled uncomprehendingly. He often didn't get things like that."
För det första: Erik är norrman, han är inte nödvändigtvis bekant med engelsk barnlitteratur. För det andra: jag vet inte hur noga Elly Griffith har läst sin Milne, men min gissning är "inte alls" eftersom de inte kastar sten i berättelsen, utan pinnar (tip: stick), för att de ska flyta under en bro och sedan tävlar de om vems pinne som flyter under bron och kommer ut på andra sidan snabbast. Gissningsvis en lek de lekte även i Norge; jag vet att jag lekte den i Sverige innan jag läste Nalle Puh, men varför Erik skulle koppla ihop en gammal barnlek med sitt kontemplativa stenkastande i Bosnien, fattar inte jag heller. (Trivia: jag och Evova har varit på pilgrimsresa till Ashdown Forest och den faktiska bron i Milnes saga. Fast vi gick vilse.)

Två saker till: polismannen Harry Nelson är i 40-årsåldern. Ändå är det hans döttrar som har upplyst honom om tv-serien Vänner. Om de här böckerna är någorlunda nutida, var den äldsta dottern ca 14 när Vänner lades ner. Nelson själv är däremot i precis rätt ålder för att ha börjat titta på serien när den kom och om han inte gjorde det så gjorde definitivt hans fru det, eftersom hon verkar ha ett hyfsat normalt intresse för tv-serier. Nelson vet inte ens vad Countdown är för något. Countdown är en brittisk tv-serie som funnits sedan 1982 och fortfarande visas. Helt otroligt att Nelson inte skulle känna till den. Skulle han seriöst inte ha koll på Richard Whiteley och Carol Vorderman? I don't think so.

Så, om Elly Griffith inte har koll på så här triviala saker, hur vet jag att det hon skriver om arkeologi och annat stämmer? (Jag har för mig, på ett vagt sätt, att de arkeologiska inslagen hyllats och ska vara bra.) Med det sagt så gillar jag verkligen mordhistorien i Janusstenen, naturbeskrivningarna är fina (här litar jag dock på att hon verkligen kan Norfolks landskap, det kan inte jag) och jag kommer säkert att läsa även den fjärde boken. Jag tycker också att Ruth Galloway är mycket sympatisk och jag tror att hon skiter fullständigt i sin vikt, i verkligheten.

2 kommentarer:

Evova sa...

Ha! Gillar att du laser o blir irriterad som bara 17.

Eva-L sa...

Hm, hittade flera kommentarer som väntade på att bli "modererade". Jag och Internet ...
Ja, läs och bli irriterad du också!