måndag, december 02, 2013

Bloggjulkalender 1

1. En kort recension av den bästa boken jag läst i år

En kort lista över de bästa böckerna jag har läst i år.

carol rifka brunt - tell the wolves i'm home
david levithan - jag, en
silvia avallone - stål
bergmark elfgren, strandberg - nyckeln
donna tartt - goldfinch

Alla de här böckerna var så bra att jag vill inte välja en. En mening per bok då. 

Tell the Wolves I'm Home är en helt fantastisk historia om kärlek, släkt- och vänskap.
Jag, en är en intressant konstruktion och handlar om att identitet kan sitta enbart i hjärnan och att kroppen har väldigt liten betydelse. Kroppsfixerat samhälle vs. själen.
Stål är brutal och vacker samtidigt och även om det är en fin skildring av vänskap och uppväxt så är det miljöerna jag gillar bäst. Tydliga klara bilder av en industri/arbetarstad i Italien. Jag är helt övertygad om att jag skulle känna igen mig direkt om jag åkte dit.
Nyckeln och miljöerna, men kanske framförallt de komplexa mentaliteterna hos alla i boken. Jag har träffat varenda människa i någon form, på någon plats. Mats och Saras förmåga att på papper skildra sina insikter i människors psyken är helt otrolig.
Goldfinch har också vältecknade miljöer, men än så länge är det bara delar av boken som fastnat i min hjärna (särsk. träverkstan). De delarna är å andra sidan så galet bra att det räcker.

Inga kommentarer: