onsdag, mars 05, 2014

Läslista december (2013)

neil gaiman - the ocean at the end of the lane

susan ee - world after

shalini boland - outside

rosamund lupton - sister

jenny jägerfeld - jag är ju så jävla easy going

mur lafferty - the shambling guide to new york city

mian lodalen - smulklubbens skamlösa systrar

elisabeth haynes - into the darkest corner

scott tipton - doctor who - prisoners of time vol. 2

miranda hart - is it just me?


Jag gillar alla Jenny Jägerfelds böcker. Välskrivet, roligt och sorgligt.
Jag mindes inte vad Sister var för bok alls, men det var en spännande deckare som utspelade sig i London, helt ok, men det finns TUSENTALS (har jag tröttnat på deckare igen?). Outside var en jättebra idé, men rätt trist utförd. Och Miranda Hart, alltså. När jag precis hade köpt den frågade min kompis Jon om jag gillade henne och jag svarade att ja, det gör jag ju. Jag tycker hon är underbar i Call the Midwife. Call the Midwife är fortfarande bra, men maken till  barnslig, dömande, världsfrånvänd människa. Jag förstår att man kan vara blyg, det gör jag absolut, men det hjälper inte. Fånig bok, med URUSLA "råd".

Jag är helt förutsägbar och älskar Neil Gaiman och The Ocean at the End of the Lane. Jag önskar att jag orkade/kunde skriva en seriös recension, men det går inte. Den är för bra helt enkelt. Han har med precis de temata från sagor, myter och berättelser som jag älskar. Jag fann likheter med flera av mina favoritböcker (Fire and Hemlock, The Changeover, Alice i Underlandet m.fl.) men i en helt egen förtjusande historia. Storyn i sig är inget nytt, men förpackningen är GULD.




Inga kommentarer: