måndag, april 28, 2014

Att vara läsare

Idag har jag växlat mellan att läsa Inger Christensens Alfabet och Helena och Marcus chatt om Jennie Garths självbiografi Deep Thoughts From a Hollywood Blonde.
Denna dikt och denna chatt - jag har haft en fantastisk dag och är så galet tacksam för att jag läser och för att det finns folk som skriver och för att det finns folk som läser som skriver.

 Helena och Marcus chatt är ren läsglädje. Jag är så klart gammal Helena-fangirl sedan Bokhora-tiden, precis som Marcus och precis som Marcus har jag ju fått ynnesten att kunna prata med henne om böcker och tv-serier och musik och sådana viktiga livsmåsten irl och afk. Precis som Marcus är jag team Kelly pga av innerligheten i deras förhållande och ja, ni kan väl läsa Helena och Marcus diskussion istället, jag är inte alls ett superstort Beverly Hills 90120-fan pga för gammal, men jag har såklart åsikter ändå. Och favoriter. Och ett par krossade hjärtan, så jag förstår verkligen både Kelly och Brenda.

Alfabet är det bästa jag har läst på år och dar. Jag läser den till min kurs i dansk litteratur (alltså, det finns just ingen gräns för hur tursam jag är och hur kul jag har det på universitetet, varför var det inte såhär för 20 år sen?) och det känns som om man skulle kunna läsa och prata om den resten av livet. Matematik och poesi i ett. Inte för att jag förstår matematik, men jag gillar mönster och upprepade mönster är det vackraste jag vet (inga diagnoser, tack).

Inga kommentarer: