fredag, april 11, 2014

Sue ♥

Jag älskar Adrian Mole och Sue Townsend och har läst sönder flera böcker. Adrian Mole är min go to-hjälte i alla lägen. Sue Townsend skriver inte bara otroligt underhållande utan det är också enormt lärorikt att läsa de här böckerna. Politik, geografi, samtidshistoria (krig under Thatcher, arbetarnas villkor under Thatcher, kungahuset, integration, socialarbete), realia och litteratur, ssk. poesi. Det är till stor del tack vare de här böckerna som jag insåg värdet och vikten av att förstå inte bara språket jag lärde mig, utan kontexten språket finns i idag och historiskt. (Realia, detta underskattade ämne på språkutbildningar och hos språkvetare. Så sent som igår satt jag och J och svor över urusla översättare som inte förstår språket och som ändå får översätta film.) Det är förfärligt tråkigt att Sue Townsend är död, men jag är glad att hon lärde mig så mycket bra saker.

Alex Petridis (@alexpetridis) har skrivit en bra text i Guardian.

Inga kommentarer: