onsdag, april 23, 2014

Tematisdag x 2

Venus
1989 åkte jag till Paris på skolresa. Jag var hysteriskt olyckligt kär och det var 25 grader varmt så jag led. Jag minns ändå tre saker som visat sig ha stor betydelse under resten av mitt liv:
- en alldeles nybakad donut fylld med varm hallonsylt som jag åt till frukost en morgon
- Claude Monets Le bassin aux nymphéas, harmonie verte på Musée d'Orsay
- hur vi springer in på Louvren, tittar på Mona-Lisa, blir besvikna, tittar på Venus* de Milo-statyn och blir betagna

Det jag lärde mig var att, att se faktisk konst i verkligheten kan vara enormt drabbande och stort. Och att varm hallonsylt en morgon i Paris till slut kan göra den mest olyckliga kärlekshistoria till en småsak.

Manga och animé

I mitt hem finns det mycket manga. Både jag och barnen har varsin samling och just nu funderar jag på att börja köpa Black Butler. Och idag, på världsbokens dag, kommer del 2 i Oblivion High ut, om jag har förstått saken rätt!

*Jag vet att det var planeten, men jag ville hellre berätta om min Paris-resa. Sedan så slog det mig plötsligt att den fantastiska novellen All Summer in a Day av Ray Bradbury, kanske utspelar sig på Venus och det gjorde den! Läs den här. På egen risk.

Inga kommentarer: