torsdag, april 10, 2014

Tematisdag x2

Jag missar tematisdagar på löpande band här. Tisdag är universitetsdag för mig, så jag läser oftast hela dagarna. Så, zombies och skolan är de ämnen jag har missat. Jag har läst en del zombie-böcer eftersom jag gillar dystopier och apokalyps-litteratur. Bäst av alla är World War Z och inte för zombierna nödvändigtvis utan för att det är ett sådant litterärt hantverk. Max Brooks skriver otroligt bra och det märks att det ligger mycket arbete bakom boken. Vi får historien berättad ur flera olika perspektiv när vi följer med intervjuaren, som jobbar för staten och som har i uppdrag att skriva en rapport om hur zombiekriget startade. Det vi får läsa är inte hens rapport utan de historier hen fått höra och som kanske är ännu viktigare än siffror och som säger mer om människan och hur man ska överleva ett sådant destruktivt krig som detta har varit. Det är en bok som är väl värd att läsa även om man inte gillar zombier. Allvarligt.

Skolan, ja, jag är en sån som gillar skolan, eller kanske snarare skolarbetet än själva skolan, enär jag inte är så förtjust i påtvingat umgänge. Jag gillar också att läsa om hur folk har det i skolan och har läst otaliga internat-böcker engelska och amerikanska ungdomsböcker av Enid Blyton, J.K. Rowling, Michelle Magorian och Susan Coolidge. Susan Coolidge har skrivit böckerna om Katy: What Katy Did, What Katy Did at School och What Katy Did Next.  I What Katy Did at School skickas Katy och hennes syster till en flickskola långt hemifrån och trots hemlängtan så blir det en väldigt rolig upplevelse med upptåg, glädje, sorg, trams och massor av kakor. What Katy Did at School läser man för julgåvorna flickorna får hemifrån. Att läsa om hur de får sina jullådor, öppnandet av dem och innehållet är som att få en egen present. What Katy Did vill man kanske läsa för att få reda på vad hon egentligen gjorde och What Katy Did Next kan man skippa helt, men What Katy Did at School var mat och mat i böcker är bra.

Inga kommentarer: