fredag, maj 16, 2014

Bokgeografi Danmark

De här frågorna kommer från Enligt O och passar kanske extra bra för mig, eftersom jag faktiskt läser Dansk litteratur (egentligen inte alls borde sitta här, utan arbeta med min miniuppsats i dansk litteraturhistoria).

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Danmark eller är skriven av en författare med anknytning dit.
 Den första hela boken jag läste på danska var Tove Ditlevsens Barndommens gade. Här skildras en ung flickas/kvinnas uppväxt på Västerbro i Köpenhamn under halveländiga förhållanden. Den andra hela boken jag läste var Martin Andersen Nexøs Ditte Menneskebarn, där vi får följa en ung flickas/kvinnas uppväxt På Själland och i Köpenhamn under helt eländiga förhållanden.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Danmark. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Julie Sten-Knudsen är poet och jag har aldrig läst särskilt mycket poesi. Det har jag nu börjat med för den danska poesi jag har läst på den här kursen har varit så rasande bra. Julie Sten-Knudsens JEG från Hjem er en retning (? tror att den kommer härifrån, jag har den bara på stencil (som det hette förr)) är bra. /(Den här dikten läste vi på min förra danskkurs Danska språk och språkvariation, inte på Dansk litteratur).

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Danmark, som du inte läst, men är nyfiken på.
När jag var i Köpenhamn i påskas köpte jag Døden kører Audi av Kristian Bang Foss och den är jag rätt nyfiken på. Den ska vara både "morsom" och "smertelig".

 4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Danmark.
När någon fyller 25 i Danmark brukar gratulanterna kasta mald kanel på den.

Jag hade gärna skrivit om Inger Christensson, som är guld, men det har Linda gjort själv.

3 kommentarer:

enligt O sa...

Åh vad kul med experttips. Nu måste jag läsa mer danskt!

Bokmoster sa...

Inspirerande inlägg. Jag vill plötsligt åka till Danmark o köpa en massa böcker på originalspråket. Och Inger Christensson måste jag läsa!

Ugglanoboken sa...

Vilka spännande tips! Det verkar jättekul att läsa en kurs i dansk litteratur!