fredag, maj 30, 2014

Tematisdag: katter

Jag är superallergisk mot katter, men eftersom jag är uppvuxen på landet så har jag ändå haft rätt många utekatter. Eftersom katter lever ett ganska vålds- och otursfyllt liv, åtminstone om de är utekatter, så är det här inte särskilt solig läsning.


1. Klöver - röd, snäll hankatt. Stannade kvar i stallet vi flyttade ifrån.
2. Sally - röd- och gråspräcklig liten honkatt, följde ev. med när vi flyttade, minns inte riktigt.
3. Laban - stor, helsvart katt. Min bära under min häxperiod. Försvann. Säkert till något häxigt.
4. Rickard - röd, stor, snäll hankatt. Blev överkörd, släpade sig hem och pappa fick avliva honom med slaktmasken.

Andra familjekatter jag minns:
Paddington - Klövers lillebror som strax efter att de här små kattpojkarna flyttat hem till oss, blev ihjälbiten av vår ena tax, Sassa.
Pelle- slagskämpekatt från stan som fick flytta till oss och blev väl inte snäll, men åtminstone civiliserad. Blev ihjälskjuten av kattilsk bonde.
Krusmynta- Sallys syster (eller möjligen systerdotter) som definitivt fick flytta med. Mamma till Laban och kanske även Rickard. Högt älskad katt som dog av hög ålder. Tror jag.

Alla katter bodde i stall eller (uppvärmd) källare på vintern och hade mycket lyckliga, om än korta, liv.

Inga kommentarer: