tisdag, maj 20, 2014

Tematisdag x 1!

Bok som blivit bra film*.
Jag tycker oftast att det är helt OK att göra film på böcker, men jag vill läsa boken först. Sedan brukar jag se boken och filmen som två skilda verk i alla fall. Om jag verkligen gillar boken ser jag inte filmen.

Min favoritfilm bygger delvis på en bok. Alltså inte en bok i ordets sanna betydelse utan mer text, i det här fallet pjäsen Hamlet och filmen är In the Bleak Midwinter**. Den blev bra. Men så är ju en pjäs redan anpassad efter film på ett helt annat sätt än en bok, så det är ett mycket dåligt exempel. Jag gick oh tittade lite i min bokhylla och kom fram till att jag tycker nog inte att böcker blir lika bra som filmer. Jag tror att The Road är ett undantag, men har inte klarat av att se den än.
Jag har ytterligare ett ickeexempel, och det är Cirkeln, som jag tror kommer att bli en alldeles strålande film, baserat på magkänsla och intryck från när Mats Strandberg pratar om den och min känsla av att både han och Sara verkar nöjda (dvs coolt superexalterade). Jag tror att den kommer att bli riktigt, riktigt bra. (Premiär 18 februari, 2015)

En film som jag gillar lite mer än boken, är Timmarna av Michael Cunningham.

World War Z är den senaste film efter bok som jag har sett och här har vi något så intressant som en bok som blir film som inte har ett endaste litet dugg med boken att göra. Det var en habil zombiefilm, no more no less. Boken är ett zombiemästerverk, ett otroligt imponerande arbete.

Filmen fritt fabulerad efter Susan Coopers En ring av järn vill jag inte ens prata om.



*Jag tror ju fortfarande att TSH skulle bli en bra film om den gjordes på rätt sätt (av mig), men jag blev inte ledsen när Donna Tartt i förrgår, när frågan kom upp, svarade: - "Not happening."

**Går att se på Youtube och jag har eventuellt hittat vår gamla VHS-inspelning!


1 kommentar:

Feeejay sa...

Vet du, jag hade ungefär samma tanke igår, jag stod framför bokhyllan och tittade på Cirkeln och tänkte "Det DÄR kommer bli bra." Så pepp!