lördag, maj 17, 2014

Tematrio

Familjekrönikor.

1. En av de första och längsta var Jalna-serien (16 böcker!!!) som utspelar sig i Kanada. Jag var helt besatt av den serien, jag läste nog de första två böckerna 4-5 gånger. Jag har ingen aning om ifall de var bra, det var många böcker och jag gillade att följa alla olika personer, ssk Gussie och hennes bröder, en hette Ernsth, han var snäll minns jag. Jag kan ha varit 12 när jag läste dem, kanske. Det borde finnas några kvar hos mina föräldrar. Svalans bokklubbs-böcker och författaren är Mazo de la Roche.

2. Alan Hollinghursts The Stranger's Child där intrigen kanske inte är den mest intressanta, men miljöskildringarna och stämningarna är alldeles förtrollande. Och den är välskriven.

3. Är det någon som har tagit upp Isfolket? Det är ändå en släktkrönika. Jag läste den när jag gick i 9:an. Tre böcker om dagen som jag lånade av min klasskamrat Lotta (det var hennes syrras böcker och jag fick inte behålla dem i mer än ett dygn så jag var tvungen att läsa hela tiden).

Inga kommentarer: