torsdag, oktober 23, 2014

Kulturkolloutmaningen

den här veckan är fyra mindre utmaningar. Man ska berätta om

en bok från en världsdel,
en film från en annan världsdel,
en TV-serie från en tredje och
musik från en fjärde världsdel.

Antarktis (bok)
Where'd you go, Bernadette, Maria Semple - Mycket bra och rolig bok som delvis utspelar sig i Antarktis (och i Kalifornien (som jag gillar) och i Seattle (där det regnar mycket)). J vill åka till Antarktis. Det vill inte jag, men jag måste säga att jag känner mig ändå lite lockad att se isblocken och känna kylan efter att ha läst den här boken.

Asien (film)
Monsunbröllop - Indien, 2001. Kärlekshistorien mellan tjänsteflickan Alice och bröllopsfixaren P.K. Dubey är alldeles bedårande. Dessutom regnar det och jag älskar regn.



Oceanien (tv-serie)
McLeod's Daughters , Australien 2001-2009. Jag tror att jag har sett vartenda avsnitt av den här serien och gråtit mig sönder och samman fler gånger än jag vill komma ihåg. Fantastisk serie. Underbar. (Jag försökte hitta ett klipp, men det finns för mycket och allt spoilrar.)


Europa (musik)
Johann Sebastian Bach, Toccata & Fuga i D-moll (BWV 565), Tyskland 1700-tal. Jag gillar skräck och upprepningar. Det här är ett av mina favoritstycken att lyssna på när jag är ute på stan/åker tunnelbana eller jobbar. Jag gillar orgelmusik överhuvudtaget, det är bra livssoundtrack. Om man är megalomaniker.


3 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Bra jobbat att få med Antarktis!

Eva-L sa...

Jag är lite nöjd med mig själv faktiskt, Lyran. :) Dessutom är det en himla bra bok som jag rekommenderar.

Therése sa...

Åh, tv-serien är ju sååå bra!!! Älskar den och har också gråtit floder!