tisdag, oktober 28, 2014

Pannkaksfluff

Jag har haft så svårt att få till det, pannkaksfluffet. När man äter amerikanska pannkakor ska innanmätet vara så fluffigt som möjligt, för att kunna suga upp lönnsirapen och för att det blir lättare pankisar. Jag har testat alla möjliga varianter: ägg, bakpulver, bikarbonat, fil, vispad grädde, kesella i olika kombinationer, men inget har åstadkommit det där fluffet man får på vilket pannkaksställe som helst i USA. Men så idag tänkte jag "vispa". Och så vispade jag ägg och mjölk så det skummade och resultatet blev precis så mycket fluff som jag har önskar mig. 

2,5 dl mjöl
pyttelite salt
2 tsk bakpulver
1 tsk socker
2 ägg
2,5 dl mjölk
rivet skal från en citron
Blanda de torra ingredienserna. Vispa ägg och mjölk (och citronskal) skummigt. Vispa i mjölblandningen. Stek i smör på medelvärme. Lägg en bananpeng på den ogräddade sidan innan du vänder pannkakan, om du vill. Frukt till pannkaka är bra ity det balanserar sötman i lönnsirapen något. 

Inga kommentarer: