torsdag, oktober 23, 2014

Tematrio prisvinnare

Lyrans tematrio den här veckan handlar om prisvinnare och jag erkänner glatt och villigt att jag är rätt så ointresserad av prisvinnare. När jag jobbade på bokhandel och min chef läste potentiella Augustprisvinnare, fokuserade jag helt och hållet på deckare  och fantasy och min enormt schysta personalrabatt. Nuförti'n läser jag massor på svenska och långt mer än bara deckare och fantasy och därför har jag också råkat läsa flera Augustprisvinnare.

1. Jenny Jägerfeld vann barn- och ungdomsaugust 2010 för Här ligger jag och blöder. Jag läser allt Jenny skriver, för hon gör det så bra.
2. Mikael Niemi, Populärmusik från Vittula, vann vuxenaugust 2000. Den här läste jag för att Linda var så vansinnigt rolig när hon berättade om det första kapitlet. Resten av boken var inte lika rolig och jag gillar inte att läsa om snor.
3. Susanna Alakoski, Svinalängorna vann vuxenaugust 2006 och den läste jag för att alla sa att den var bra och det var den. Jag tyckte att det var intressant att läsa om hur det var att invandra hit från Finland.

Svenska bokpriset i ångest och smärta? Det ser ju inte bättre ut.

3 kommentarer:

Boklysten sa...

Niemi och Alakoski har jag läst, men inte Jägerfeld

Freja sa...

Jag har bara läst tvåan och det funkade inte så bra. Mest för att alla i min omgivning berättat om hur otroligt rolig den var, när jag sen läste den tyckte jag den var så tragisk att jag mest satt och grät hela tiden. Fick inte ihop det med alla andras inställning till den...

Eva-L sa...

Boklysten: Jägerfeld är lite YA, men mer vuxet än tonår. Jag gillar det.
Freja: Eller hur! Inte särskilt feelgood.