torsdag, januari 29, 2015

Kulturkolloutmaning

Veckans utmaning Kulturkollo handlar om deckare och jag läser en del deckare:

Om du måste välja en bok, en film och TV-serie som alla deckarälskare bör läsa/se – vilka skulle du välja och varför? 

Här är några tips på sånt jag gillar:
Bok: Marcia Mullers The Broken Promise Land. Marcia Muller skriver fantastiskt bra deckare, man måste inte läsa alla eller i ordning, men det finns en viss poäng med att göra det. Just med The Broken Promise Land är det rätt viktigt att ha en aning om vilka de inblandade är och hur deras liv har sett ut fram till den här boken. Man behöver inte läsa alla 16 föregående böcker om Sharon McCone, men någon av de allra första, bara så att man får en idé, t.ex. The Cheshire Cat's Eye eller Games to Keep the Dark Away.
Film: Just deckarfilmer (thrillers?) är väl inte supervanligt att jag ser, men jag gillar matinéfilm och då finns t.ex. Sherlock Holmes med Robert Downing Jr. (Det är klart att jag föredrar Martin Freeman, jag väljer alltid Martin Freeman om jag får.)
TV-serie: Det finns en tv-serie om Margery Allinghams Albert Campion (jag skrev Peter istället för Albert flera gånger nu, det går inte att förneka att Campion och Lord Wimsey har vissa likheter, t.ex. är båda supersmarta och extremt tilltalande). Nu är Campion-tv-serien inte lika bra som Campion-böckerna, men det är en otroligt charmig deckarserie som utspelar sig på 30-talet i England.

OK, det var tipsen. Vad gäller mina val som alla BÖR läsa/se, så tänkte jag att de förmodligen överlappar med många andra tips, så jag ville dela upp det lite.

Bok: Donna Tartts The Secret History, så mycket mer än bara en deckare, men med tydliga deckarinslag (någon blir mördad och vi vet visserligen av vem, men vi vill veta varför). En av de bästa böckerna jag har läst.

Film: Gosford Park, som Downton Abbey fast bättre (samma författare). Det är inte så mycket för deckarinslaget som för miljön och skådespelarna man ser den här filmen, så egentligen platsar den inte här, men jag ser inte så många såna här filmer, deckare kanske helt enkelt inte gör sig som film?

TV-serie: Sherlock med Martin Freeman och Benedict Cumberbatch. Men. Först ska man ha läst romanerna och novellerna.

Här är ett annat deckartipsinlägg som jag har skrivit.

1 kommentar:

Anna Johansson sa...

Gosford Park måste jag se, den verkar riktigt mysig. Sherlock är högtidsstunder här hemma hos oss. Hoppas på ny omgång snart!