tisdag, januari 13, 2015

Slukarläsning

Julens bokjulklappar till barnen, Miss Peregrines hem för besynnerliga barn (Ransom Riggs) och Lily & Dash utmaningsbok, gjorde enorm succé*. 13-åringen läste ut Lily & Dash i ett svep och blev klar 4 på morgonen dagen efter han började, och vek hundöron på alla sidor med favoritcitat. 11-åringen började med Miss Peregrine, gillade, men har näsa för stora läsupplevelser och när storebror slukar böcker är han sällan långt efter. Han läst Lily & Dash över 2 dagar pga fick inte lov att läsa hela natten och läser nu om delar. Och vem vore jag om jag inte uppmuntrade maniskt läsande? Tyvärr är mina andra David Levithan & Rachel Cohn-böcker i Skåne respektive på platta (som de inte riktigt är bekväma med. Än.) Så jag kollade runt efter lite annat och hittade två som verkade populära i samma stil. Och precis när jag satte mig för att beställa tänkte jag att, John Green, honom fick jag ju en bok av i present på förra Syningeresan, och tänk, jag hade redan Pappersstäder och bredvid den stod den andra boken jag skulle beställa, Undret, så nu hoppas jag bara att barna vill läsa dem. Men eventuellt låter mig börja med Pappersstäder.


*Den här gången. Ena barnet tvingades att läsa Den långa vägen hem (Cynthia Voigt) och det andra barnet tvingas just nu att läsa Godnatt Mister Tom (Michelle Magorian) och varje gång vi pratar om dessa böcker, ser de på mig med tomma, besvikna ögon. De där två mästerverken är tydligen det tråkigaste som har skrivits i mannaminne.

Inga kommentarer: