torsdag, januari 15, 2015

Terror and Wonder:

The Gothic Imagination.
Skräddarsydd utställning för mig. Från lokal till utförande till innehåll till shopping.
  • British Library
  • Underbar bokkonst utanför garderoben
  • Besökare som ser ut som jag
  • Neil Gaiman på video, som pratar om skräck
  • Surrealistvideo med helt underbar man som letat bevis på att The Castle of Otranto är på riktigt.
  • Gothspegel
  • Henry Fuselis mardrömstavlor
  • Blake, åh, Blake
  • Böcker överallt, alla utgåvor av alla vackra skräckböcker, en del som jag har läst, andra som jag inte har läst.
  • osv osv

William Blake, Ann Radcliffe, Mary Shelley, Charles Dickens, the Brontës, Edgar Allan Poe, Bram Stoker, MR James, Mervyn Peake, Angela Carter and Neil Gaiman

 Man går liksom ner i en källare och möts av en skräckinjagande ingång.
 Underbar film. Jag skulle på riktigt kunna ägna mitt liv åt att bevisa något sådant här.
 EMK - skräckfascinationen lever vidare.
 Den här texten förklarar precis varför jag älskar Dickens. (Och Wilkie Collins)
 Vampyrdödarkit.
 Barn på bokbänk.
De sålde korpvingar.


Nu stänger tyvärr den här utställningen alldeles för snart. Jag hoppas de gör den permanent.

Inga kommentarer: