onsdag, mars 18, 2015

A Little Life

Blustery får mig att tänka på Nalle Puh. Willem är Nalle Puh, Jude är Nasse, JB är Tiger och Malcolm är Ior. Är det så enkelt? Jag fann att det var enklare att läsa den som en saga, en allegori, fast jag vet att allt som sker, sker även om just den här historien är fiktiv. Jag läser normalt inte den här typen av böcker, vare sig det är BOAT eller påhittat (såvitt det inte är i deckarform, för där behöver jag inte ta något på allvar), men efter ha ha skummat några recensioner så ville jag ändå.
Jag sträckläste den här boken, det var inte helt lätt, men sträckläsning verkar vara det jag ägnar mig åt, eller åtminstone alltid har som första mål. Den var hemsk och fin och utspelar sig till stor del i den del av NY som jag gillar allra, allra bäst. Hanya Yanagihara skriver med en slags omvänd foretelling som jag uppskattar väldigt mycket och det är, trots vidrigheterna, bra flyt i berättande och språk.

Inga kommentarer: