fredag, april 24, 2015

Fangirl i Helsingfors

Det fanns en del att fangirla över i Helsingfors.
Bloggen Annegatan, som är min absoluta favoritblogg (finns inte) med texter om inget speciellt (livet!) av Philip Teir. Det finns en film som Philip har spelat in när han och hans familj åker spårvagn som är en av de bästa filmerna jag har sett, jag kan inte förklara varför, men jag får samma sug i magen när jag ser den som när jag läser vissa passager i (senast) Westös böcker. Jag tror det är lyckomelankoli, detta av mig så eftersträvansvärda tillstånd. Sedan har jag ju också läst texter av Philip Teir i Hbl och DN, och inte minst hans roman Vinterkriget och hans noveller i Akta dig för att färdas alltför fort. (Och häromdan lade han upp en bild på Instagram från en plats som jag på egen hand besökte, vid havet i Helsingfors, där man ser paviljongen som Westö använde sig av i Där vi en gång gått. Vi är antingen soulmates eller så är Helsingfors rätt litet.)
Sedan besökte vi också Philip Teirs (Kjell Westös) förlag, se bild i BBC Helsingfors-inlägget. Philip var ju såklart inte där, men det gjorde inget. Jag vill (törs) egentligen inte träffa Philip, bara beundra hans texter.

Sedan fangirlade jag vid kyrkorna:

I Helsingfors domkyrka gick jag in och lyssnade lite på gudstjänsten på finska, det var fint. Så ångrar jag att jag inte gick in i Uspenskijkatedralen också, men jag hann inte riktigt.

Fangirlögonblick utanför Tove Janssons hem och ateljé:

Häromdagen postade jag på Instagram att Anne på Grönkulla var den bok jag läst flest gånger, men det är nog mer sanningsenligt Hur gick det sen? Jag köpte Sommarboken på Akademiska bokhandeln, för det var så länge sen jag läste hennes romaner, kanske hela 30 år sen.

Och jag tror att nästan alla kulturtanter på resan besökte Robert Mapplethorpe-utställningen på Kiasma. Jag missade den på Fotografiska, så det var väldigt lyckosamt att springa på den i Helsingfors.
 "A church has a certain magic and mystery for a child" och det gäller även den här vuxna, även om det i mitt fall mest är själva byggnaderna jag fascineras av.
Förlåt för dålig bild på fåret i lådan, men jag gillar verkligen den här typen av konst: lite rita, lite snickra och ett plastdjur.
Jag tog inga bilder på den andra bilderna och jag vill inte lägga upp några utan tillstånd, men titta här  Cock and Gun (1982) (NSFW) och här Thomas (1987) (inte helt SFW den heller) för mina favoritbilder.

Inga kommentarer: