måndag, april 13, 2015

Nordisk vecka

Kulturkollo är det nordisk vecka den här veckan och det kan eventuellt bero på att flera kulturkolloister åker till Helsingfors med mig och en massa andra bokgalna i helgen. Vi ska gå Kjell Westövandring, träffa Kjell Westö och diskutera Kjell Westös Där vi en gång gått (klart snyggast Kjell Westö-titel). För några år sen läste inte jag heller någon nordisk litteratur, inte ens svensk, utan satt helt fast i angloträsket, och ska man sitta fast i ett träsk är ju inte det det sämsta, men det finns så mycket bra böcker och jag vill läsa dem alla. Jag läste nån enstaka Oksanen och mindes med kärlek Moa Martinson. Mina bokklubbar EMK* och BBC** och min danskkurs fick mig sen att börja läsa mer varierat. Det bästa med det var nästan att jag utöver allt jag redan läste började läsa en massa andra böcker - double win. Jag har mest läst dansk litteratur såklart, både pga kurslitteratur och för att det fanns så många danska författare som jag var nyfiken på (men ändå inte läste ...), men det senaste kvartalet har det blivit väldigt mycket finlandssvenskt tack vare Helsingfors, och också för att efter att ha läst Philip Teir och Peppe Öhmans bloggar i en  herrans massa år var det på tiden att jag också läste deras romaner.

Precis som Anna tittar jag också på nominerade till och vinnare av Nordiska rådets litteraturpris för att hitta nya och gamla nordiska författare. Westö är en av dem, Sofi Oksanen, Kim Leines Profeterne i Evighedsfjorden läste vi på danskkursen, jag gillade den inte jättemycket, men jag tyckte väldigt många saker om den och den är klart läsvärd.


Helle Helles noveller läste vi på danskkursen, så hennes Hvis det er köpte jag och läste så snart den blev nominerad eftersom jag visste att jag skulle gilla den. Helles människor är såna man tänker på långt efteråt.

Det jag är mest inne på just nu är poesi. När jag var 15 sa jag till en lärare att jag inte var intresserad av poesi utan bara läste "riktiga" böcker. Min svensklärare satte då Karin Boye och Nils Ferlin i händerna på mig för att jag skulle sluta vara så dum i huvudet och det funkade! Men även här har jag läst långt mer poesi på engelska än på nordiska språk. Efter Inger Christensens Alfabet och Julie Sten-Knudsens Jeg (danskkurs) vill jag bara läsa fler dikter på danska och jag blev himla glad när jag äntligen fick tag på Julie Sten-Knudsens Hjem er en retning (min dansklärares recension) på Politikens bokhandel förra veckan.

*I EMK är nordisk litteratur inte superstort, men vi har läst svenska författare (1) (som jag inte gillade) och jag har fått läst en massa annat som jag inte hade kommit på själv.
**Jag är den sämsta BBC-deltagaren då jag inte varit på en enda bokfrukost, men turligt nog har jag fått träffa de här  trevliga och utmärkta boktipsarna vid en massa andra tillfällen.

Vi ska alltså träffa Kjell Westö. Synd att jag inte kan säga smarta saker vid rätt tillfällen, eller alls.

1 kommentar:

Anna Johansson sa...

Mästerdetektiven slår till. Klart att det blir Westö också på kulturkollo! Jag ser fram emot helgen och tackar särskilt för alla fina tips på nordisk läsning!