tisdag, april 14, 2015

Veckans utmaning på Kulturkollo



är en variant på en tidigare utmaning, med världsdelar istället för länder/språkområden, som jag svarar på här.

Men nu gäller det Norden och det är en viss utmaning att få med hela fyra olika platser/språk (eftersom jag normalt bara rör mig i tre: Sverige, Finland och Danmark).

en bok från ett nordiskt land eller språkområde: Norge
Jag läser urskillningslöst och uppslukad alla Nesbøs böcker om Harry Hole. Antihjälte med stort rättvisepatos.

en film från ett annat nordiskt land eller språkområde: Sverige
Senaste filmen jag såg på bio och som förtjänar att visas på alla biografer i hela världen: Cirkeln.
Scenen där Vanessa och hennes kompis springer ut från huset (där de tillbringat natten efter en fest), för att hinna med bussen, fnissiga och lyckliga i ett underbart morgonljus, skulle jag vilja ha som väggbakgrund istället för tapet. Jag längtar sällan tillbaka till min ungdom, men om det är något jag kan längta efter är det den känslan av att vara helt i nuet och vara lycklig (såklart innan helvetet bryter löst, men utan kontrasterna existerar inte det perfekta ögonblicket). Se den.

en TV-serie från ett tredje: Danmark

Rita, min senaste Netflix-binge-serie. Rita är lärare och kör alltid sin egen grej, trots motstånd från alla håll. Hennes trädgård är min drömträdgård och hennes skinnsoffa är min drömsoffa.

musik från ett fjärde land eller språkområde: Finland
Ganska självklart nu när jag läser Där vi en gång gått. Jag lyssnar på Jean Sibelius. Finlandia och Valse Triste är utmärkta soundtrack (ett soundtrack, flera soundtrack? eller går det att säga ett utmärkt soundtrack om två olika låtar).

4 kommentarer:

Anna Johansson sa...

Stort Sibelius-jubileum i Helsingfors i år med utställning och allt. Måste lyssna in mig. Tack för tipset om Rita, den har jag missat!

Ugglanoboken sa...

Jag har fortfarande inte sett Cirkeln, men det måste jag såklart göra. Gillade verkligen böckerna!

Eva-L sa...

Anna: Det händer uppenbarligen så mycket i Helsingfors att en resa verkar för lite :)
Ugglanoboken: Ja, se! (Också för att ju fler som ser, desto troligare att uppföljarna blir gjorda)

Evelina Nilsson sa...

Jag har bara läst en bok om Harry Hole, tror det var Snömannen. Jag har tänkt läsa hela serien, men jag vill helst börja från början.

Jag tyckte verkligen om Engelsforstrilogin, men jag har inte hunnit se filmen än.