söndag, juni 07, 2015

Femte krysset

"BOTNS BOOK BINGO (free square)"

I helgen läste jag två böcker som inte passade in nånstans på min bricka, Love Minus Eighty och The Ice Twins. Jag valde Love Minus Eighty till mittrutan som är fri, för att den var lite bättre än The Ice Twins. (The Ice Twins var inte alls dålig, tvärtom, superotäck och spännande). Love Minus Eighty var en välskriven SF-roman, en dystopi, men ändå inte, för allt var inte hemskt, liven hade potential (utom för vissa nedfrusna personer) och när den var slut ville jag fortsätta att läsa för att veta hur det gick för alla. Jag gillade att den varen väldigt trolig värld, som fortsättning på den värld vi lever i, stora inkomstskillnader, viss möjlighet att påverka sitt liv, de med pengar bor i High Town, en stad byggd i luften ovanför Low Town, som är det gamla vanliga New York (och resten av världens städer verkar se ut ungefär så, de som finns kvar. Jag läste den för att jag läser allt Johan sträckläser. Jag är lite av en copycat.



Typisk mening: The braided material that formed the floor of the park was designed to maximize the amount of ligh that filtered down to Low Town, but it also served to make sitting in the park an ungrounding experience, as if you might fall at any moment.

Inga kommentarer: