torsdag, augusti 27, 2015

Kvinnoalfabetet B

B som i feminist.

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på B? och 3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på B som du har som förebild. Det kan vara en känd eller okänd kvinna inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Just nu är jag inne på Suzanne Brøgger och läser lite parallellt Krukke, SZ och Crème Fraîche. Det är så intressant att hon skrev romaner på 70-talet som känns helt aktuella idag (ok, kanske inte ordmängdsmässigt, men idéerna). Jag beundrar henne enormt mycket för att hon verkar helt orädd och inte bryr sig det minsta om vad andra tycker. Jag önskar att alla kunde vara som hon. Mindre ängslighet, mindre dömande, mer kunnighet, smarthet och integritet.


2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Catti Brandelius a.k.a. Miss Universum. Jag såg henne i Doktor Kosmos på ÖG nån gång i forntiden och hon var/är awesome. Bäst är Ellen Key-videon.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på B har du ännu inte utforskat?

Simone de Beauvoir. Det är väl dags snart.

Kvinnoalfabetsutmaningen kommer från Enligt O.

2 kommentarer:

enligt O sa...

Har bara läst Till T av Brøgger och den var helknäpp. Får kanske läsa något tidigare av henne.

Eva-L sa...

Jag tror att det bästa sättet att läsa hennes böcker är att ha någonsånär koll på hennes bakgrund. Det står kanske inte för sig själva. jag vet inte, jag har inte hunnit särskilt långt. Men jag har iaf bestämt mig för att läsa Fräls oss ifrån kärleken innan jag läser klart Crème Fraîche, eftersom Fräsl oss ifrån kärleken känns som det kanske viktigaste (och mest intressanta) verket.