måndag, augusti 31, 2015

Kvinnoalfabetet C

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på C?
2. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på C som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka!
3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på C som du vill lyfta fram. Det kan vara en känd eller okänd kvinna inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
4. Lyft fram ett kulturellt verk på C. Det kan vara en bok, en film, en sång, en dikt, en tavla, en pjäs, en musikal eller något annat. Kravet är att det är en kvinna som står i centrum.

1. Caitlin Moran. Jag och Caitlin - jag har läst hennes musikartiklar i Melody Maker, hennes spalter om TV (och om barn, men det var längesen) i The Times och alla hennes böcker. Jag gillar henne jätte-jättemycket, för hennes entusiasm, hennes språk och det faktum att hon skriver om precis vad som helst. Jag håller inte med om allt, men ofta tror jag att det beror på att feminismen i England och i Sverige inte har riktigt samma utgångsläge (jag tycker att vi har kommit väldigt mycket längre, jag kan ha fel).

2. Celia Imrie - brittisk skådespelerska. Hon är med i alla bra filmer och extra underbar är hon som Fadge i (världens bästa film) In the Bleak Midwinter.
Nu fastnade jag i klipp från filmen för jag ville hitta ett stycke med Fadge.

3. Hedvig Charlotta Nordenflycht, Sveriges första feminist och en fin poet. Hennes poesi finns i fyra volymer som heter Qwinligt tankespel och om kvinnokampen skrev hon, bland mycket annat, en text som heter Fruentimbers Plikt at upöfwa dess Wett. Man kunde ju önska att dessa båda verk hade nämnts i min litteraturbok från gymnasiet, men så var det inte.
Men, jag vet att vi läste mer av hennes poesi än så för vår lärare, salig Höjde, var en bra lärare. HEN fick statlig pension och ekonomiskt stöd från kungahuset, för att kunna överleva på sin författargärning och jag antar att hon måste ha varit en av de första kvinnorna som fick det. (Jag behöver klart arbeta mindre och studera mer).


4. Crucify är en låt från Tori Amos skiva Little Earthquakes. Jag lyssnade jättemycket på den när jag bodde i Lyon och den spelades konstant på fransk radio (eller vad det nu var för radio jag fick in där på berget. Ibland var det svensk utlandsradio som lät som att den sändes från tidigt 50-tal) och jag trodde den hette Chains. Hur som helst.

Enligt O om C (hon skriver om Inger Christensen).

Inga kommentarer: