torsdag, augusti 20, 2015

Kvinnoalfabetet A

är Enligt O:s alfabetsutmaning som jag hade tänkt delta i.

Vi börjar föredömligt med A.

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på A?
Chimamanda Ngozi Adichie - Americanah var en av de bästa böckerna jag läste förra året och En halv gul sol är också fantastiskt bra.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Anna Ancher, konstnär. Här har skrivit jag pyttelite om henne.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på A, som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka.
Margery Allingham har jag skrivit om flera gånger i inlägg om deckare (hittar bara detta). Hon är en fantastiskt bra deckarförfattare, som skriver både roliga och riktigt otäcka böckerm med krångliga intriger och fängslande karaktärer.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på A har du ännu inte utforskat?
Anna Achmatova А́нна Андре́евна Ахма́това
Jag har börjat läsa en del poesi och jag har pluggat ryska, och även om jag inte kan läsa särskilt bra på ryska, kan jag läsa den ryska och den svenska texten samtidigt.

3 kommentarer:

enligt O sa...

Allingham var ny för mig. Tack för tipset! Läste Americanah i sommar och tyckte om, men var inte överväldigad. Den verkar dela läsarna lite mer än En halv gul sol. Men bra är hon!

Ugglanoboken sa...

Kul att du tar upp Anna Ancher! Jag borde läsa Americanah - gillade En halv gul sol.

Eva-L sa...

Enligt O: Ja, jag har förstått att åsikterna delar sig och jag kan se att En halv gul sol är bättre på vissa saker, men jag bara älskade Americanah. Allingham är guld.
Ugglanoboken: Jag blev väldigt glad när jag upptäckte att det fanns så många kvinnliga Skagen-målare och AA är bäst!