onsdag, augusti 26, 2015

Läsenkät

Att kopiera läsenkäter från Bokbabbel och Dark Places ger lite merarbete när man ska radera deras lååååånga svar (jag tittade först hos Bokbabbel, sen gick jag till Helena och båda hade skrivit en romanette (föredömligt för läsaren, men inte för kopieraren). Hoppas jag fick bort allt, utan att ta bort någon fråga.
OBS! Möjlig Pratchett-spoiler under *.


Läser just nu: Krukke, Louise Zeuthen,  Samlade svenska kulter Anders Fager och Aniara Harry Martinsson. Krukke är fascinerande, Samlade svenska kulter är äcklig (det är bra) och Aniara är en del av bingoprojektet.
Läste just ut: The Murder Bag Tony Parsons. Spännande, men Parsons blir lite för förtjust i vissa idéer och meningar och upprepar sig för ofta.
Läser snart: Olga Ravns Celestine: Spöken, internat och danska, lite av en drömkombo. Och ett snyggt omslag inte att förglömma.

Senaste boken jag fick: Det är väl fortfarande The Martian Andy Weir som jag tvingade till mig från Johan för att kunna kryssa "Gifted to you". Jag får inte böcker, jag ger dem.
Senaste boken jag köpte: SZ Suzanne Brøgger
Senaste väldigt övertygande recensioner: Jag brukar inte läsa recensioner pga grav diaftorafobi (okej, jag hittade på det själv, men det borde finnas ett seriöst uttryck för att man inte vill bli spoilad). Med det sagt har jag flera personer som funkar som mina personliga recensenter och vägledare när jag snabbt vill läsa något bra och det är bl.a. Helena och Annette. När jag precis nyss läste Parsons, var det för att någon läste och skrev om den, men jag minns faktiskt inte vem.
Biblioteksböcker: En lång vinter Colm Tóibín, Aniara Harry Martinsson
Böcker som funnits på min att läsa snart-lista i över ett år: Vilhelm Mobergs Utvandrarna som jag köpte till barnen förra sommaren och själv inte har läst på säkert 25 år, men en massa annat slinker emellan.(Jag såg inte att det stod böcker. Jag har en hel bokhylla TBR, över hälften är över ett år gamla.)
En bok jag sparar till en riktigt dålig dag: Jag läser inte dåliga dagar, då spelar jag.
Högst på önskelistan just nu: Mer regn för en kallare och mysigare läsmiljö.
Ser fram emot: Lollo Linna Johansson. Jag har läst Linna i åratal, jag tänker ofta på:
1. Hennes otroligt välskrivna beskrivning av Westfall. Med bara några ord skapar hon en exakt bild och känsla av ett ställe i ett spel (som jag besökt oftare än jag vill erkänna).
2. Linnas träningsskola. Handfasta, enkla tips om att träna för träningens skull, för att kroppen ska må lite bättre, inget annat.
3. Hur bra hon är på att skriva så att man tror på varje ord. Ärligt och öppet. Är nåt jobbigt skriver hon att det är det. Behövs det extra mycket smink som tröst så skriver hon det (också mycket bra sminktips f.ö.). Sedan behöver det ju inte vara sanning nånstans, det skiter jag i, jag bara läser alla orden och tänker att jag vill ha Linnas hår.

*Nu läste jag precis en så sorglig recension, så jag vet inte. Jag brukar säga att Sam Vimes är min favorit-Pratchett-skapelse, och det är det, men jag har funnit mest tröst i Esmerelda Weatherwax och jag vet inte om jag ens kan läsa The Sheperd's Crown.

Inga kommentarer: