tisdag, augusti 18, 2015

Sextonde, sjuttonde, artonde, nittonde, tjugonde krysset

"Six words or more in the title"
There Once Lived a Mother Who Loved Her Children Very Much until They Moved Back In: Three Novellas about Family Ljudmila Petrusjevskaja
Hemsk och bra och sorglig och frustrerande.

"On a topic currently in the news"
det nemme og det det ensomme Asta Olivia Nordenhof (eller Nordenflycht som alltid är min första tanke). Danska poeter har förekommit en del i de nyheter jag tagit till mig under sommaren.
Typisk vacker mening: så senere: vi plukkede vilde blommer og mirabeller på ydre amar

"Biography or memoir"
Love, Nina Nina Stemme
Himla fin skildring av ett nannyliv i norra London. Ninas familj var lika fin som min, the Mercers.
Och också väldigt rolig bok, som jag definitivt kommer att läsa minst en gång till.
Typiskt roligt meningsutbyte: Me: I don't like the rosebud toilet paper. MK: I know, I know. Me: It's worrying. MK: I know, I didn't think it through.

"Published over a 100 years ago"
A Portrait of the Artist as a Young Man James Joyce
Den publicerades visserligen inte i bokform förrän 1916, men texten publicerades som tidningsföljetong 1914 och 1915.
Typisk del som jag skummade: långa stycken med religiöst prat som skulle övertyga vår unge hjälte om hur förträffligt det är att tro på gud.

"Last book of an author before he/she died or retired"
The Silent Wife A.S.A. Harrisson
Nu läste jag den här trots att den marknadsförs som en slags Gone Girl, som jag inte gillade (brasklapp: jag gillar Gillian Flynn jähättemycket, bara inte denna) och den här var väl meh. Jag vet inte, men psykologiska thrillers är inte min grej. Att jag aldrig lär mig. (Det går bra om de har skräck i sig.)

Så här såg vetefälten ut precis innan vi åkte från sommarläsningshuset.



Inga kommentarer: