tisdag, september 15, 2015

Kulturkollos tisdagutmaning

Utmaningen går ut på att berätta sitt bästa bokmässeminne. Nu åker jag på bokmässan för allra första gången i år, så man kunde ju tänka sig att jag inte skulle ha några minnen, men det har jag. 1989 bodde jag och Ulle och Becke i Villa Tegelviken. Jag gick på gymnasiet och var pank för alla mina pengar gick till hyra och cigaretter, men de andra två hade någon form av inkomst (Ulle hade nåt jobb, Becke jobbade också, på biografen tror jag), så de åkte till bokmässan. Vi var alla tre väldigt intresserade av böcker och allt som hade med böcker att göra. Jag skickade med en Inger Edelfeldt-bok för att få den signerad (har ingen aning om var den är just nu och vilken var det ens? Den täta elden?). Efter några dagar var de på väg hem och strax innan de kom ringde Ulle och ropade - "Har du kläder på dig, vi har med oss en man!", för de hade fått skjuts hem av förläggaren Kalle Hägglund. Utöver Kalle och min signerade bok hade de också med en Modesty Blaise-plansch som har suttit på väggen i alla mina hem sen dess.




5 kommentarer:

Marie Eggimann sa...

Superfin plansch. Hoppas du får riktigt trevligt på mässan.

Kulturkollo Linda sa...

Kul att du kommer till mässan i år. Ses då!

Monika sa...

Ja, man kan ju ha minnen utan att ha varit där :) Modesty Blaise förresten, det är min idol :)

Eva-L sa...

Modesty är bäst! I slutet av 80-talet kom flera av böckerna i pocket och inbundet och jag hade bara läst serierna tidigare, men böckerna var ännu bättre, så jag var lite besatt ett tag. Jag gillar dem fortfarande rätt mycket.
Det ska bli väldigt spännande med mässa, även om jag hela tiden, freudianskt, kallar den bokrean, och så är jag bekymrad över kartorna jag ser, det verkar stort och rörigt. Men kul blir det nog!

Maria sa...

Men åh, Modesty Blaise. <3 Blir så sugen på att läsa om något.