fredag, september 04, 2015

Kvinnoalfabetet D

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på D?
Tove Ditlevsen, dansk författare som jag är i färd med att upptäcka. Hennes Barndommens Gade är en uppväxtskildring från Köpenhamns arbetarkvarter på Vesterbro tidigt 1900-tal och klart läsvärd. Jag bor ofta på Vesterbro när jag är i Köpenhamn och det är svårt att inte tänka på hur misärigt där var förr i tiden (och fortfarande är på vissa gator), samtidigt som det dyker upp alltfler roliga restauranger, barer och klubbar (har jag läst, jag går bara på barer och restauranger). Tove Ditlevsen skriver också om äktenskap, moderskap och missbruk, självupplevt och drabbande.
2. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på D som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka!
Jag läste Slavenka Draculić för längelängesen och gillade verkligen Balkan Express: fragment från andra sidan kriget och Hur vi lyckades överleva kommunismen med ett leende på läpparna. Jag har inte läst henne sedan jag slutade läsa öststatskunskap, men hon har inte direkt slutat publicera, så jag vill läsa mer.
3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på D som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Donna i Doctor Who. Doctor Donna, empatisk, rolig och kommer alltid igen.(Inga spoilers i länken.)
4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på D har du ännu inte utforskat?
Marguerite Duras. Jag har bara läst Älskaren, otroligt välskriven och jag borde läsa mer.

Som vanligt alltså: så MÅNGA böcker kvar att läsa.

Enligt O om D.

Inga kommentarer: