tisdag, september 15, 2015

Kvinnoalfabetet E

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på E?
Eva Ibbotson, Häxtävlingen är en sorglig, rolig och romantisk bok som jag älskade när jag var 10-12. Nu när jag tänker på den så är den kanske lite väl romantisk och fluffig och hjältinnan är alldeles blond och lockig och söt, precis som en prinsessa, fast hon är häxa, men rolig är den.

2. Vilken författare med för- eller efternamn på E tycker du får på tok för lite uppmärksamhet?
Inger Edelfeldt gillar jag, särskilt Juliane och jag, men också som serietecknare. Juliane och jag känner nog de flesta till, men kanske inte Hondjuret eller seriealbumet Den kvinnliga mystiken. Jag är rätt förtjust i henne som illustratör, bl.a. av Tolkiens böcker.

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på E vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Elizabeth Siddal, prerafelitisk konstnär och poet, som fick alldeles för lite utrymme för sin konst när hon levde eftersom hon var kvinna.

4. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på E som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Emmeline Pankhurst, suffragett och grundare av WSPU, Women's Social and Political Union , som blev Women's Party som propagerade för jämställdhet för kvinnor. Hon kämpade för kvinnors rättigheter från att hon var tonåring tills hon dog 69 år gammal. Det måste ha varit en otroligt tröstlös och motig kamp emellanåt, men hon gav aldrig upp, det beundrar jag. Sista oktober kommer en film om henne och suffragettrörelsen.


Enligt O.

Inga kommentarer: