onsdag, september 09, 2015

Tjugoförsta, tjugoandra, tjugotredje och tjugofjärde kryssen

"Borrowed from the library" - En lång vinter Colm Tóibín
"Nonfiction" - Krukke Louise Zeuthen
"A verse novel" - Aniara Harry Martinson
"A classic that you should have read in school" Doktor Glas Hjalmar Söderberg

Så många bra böcker, men Doktor Glas är helt enastående bra. Svartsynt och glittrig som om det ens går att kombinera men det gör det. Jag vet inte om jag ska vara ledsen eller glad för att jag läste den så sent, tänk om jag inte hade fattat storheten om jag hade läst den när jag var tonåring, men å andra sidan, vilken tonåring förstår inte att kärlek är mörker?
Krukke handlade också mycket om kärleksångest och tonårssvärta, men är mer hoppfull - det kanske är jobbigt (och rätt knäppt) särskilt i början, men den unga Brøgger har ett sådant driv och en sån vilja att jag önskar att jag hade haft hälften, och jag tror att hon hamnar precis där hon önskar.
Jag skrev en av mina få recensioner på Goodreads om Aniara: Det är en grym och väldigt aktuell berättelse. I början hakar jag upp mig på de ord som låter helt påhittade, men som inte alltid är det, men sen köper jag dem som en del av resan i främmande vatten och då låter "yurg", "goldonder" och "beotisk" plötsligt rätt. Andra ord som "tensorid", "fonoglob" och "sensorat" är mer rimliga, eftersom det går att klura ut vad de har för funktion (tensorid = väldigt känslig skruvmejsel).

Colm Tóibín-boken var kortromanen vi läste till BBC:s träff i Humlebæk. Fin roman, perfekt att diskutera, för trots att den är kort finns det mycket att undra över och prata om.

Inga kommentarer: