fredag, oktober 09, 2015

Kvinnoalfabetet F

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på F?
 Jag verkar inte ha någon när jag tittar i mina bokhyllor, så jag väljer en klassiker: Anne Frank för Anne Franks dagbok, som är en otrolig bok. Jag minns inte när jag läste den första gången, men skulle gissa att det var någon gång på högstadiet. Just nu läser min tonåring den.

2. Lyft fram ett kulturellt verk på F. Det kan vara en bok, en film, en sång, en dikt, en tavla, en pjäs, en musikal eller något annat. Kravet är att det är en kvinna som står i centrum och gärna en kvinna som skapat verket.
Frit Flet är en bok skriven av tre danska författare, Mette Moestrup, Naja Marie Aidt och Line Knutzon som handlar om kvinnor, könet, gemenskap och livet. Jag läser i den med jämna mellanrum sedan två år, den är väldigt stor och omfattande och jag älskar den. Jag tycker om känslan av att finnas till i ett sammanhang.

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på F vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

4. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på F som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Florence Nightingale, Lady with the Lamp. Jag är superimponerad av henne som åkte och sjukskötersearbetade i krig och startade sköterskeskola i London, eftersom det inte fanns någon vettig sjukvård. Och så är hon med lite (väldigt lite) i Anne Perrys Monk-serie som jag gillar. Florence hade också väldigt snygg handstil.


Enligt O:s svar.

Inga kommentarer: