måndag, oktober 19, 2015

Kvinnoalfabetet I

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på I.
India Knight är en av mina absoluta favoritskribenter. Jag började läsa henne när jag var aupair i Alexandra Park 1992 och hon skrev spalt i Sunday Times och jag blev förälskad i hennes namn - India (så otroligt cool mamma hon måste ha). det gör hon fortfarande och jag läser fortfarande. Jag älskar hennes My Life on a Plate som är en otroligt rolig bok om hur svårt det kan vara att hålla ihop en familj. India har en blogg och praktiskt taget alla hennes tips är bäst.

2. Berätta om ett kulturellt verk som innehåller ett ord på I och som är skapat av och/eller har en kvinna i huvudrollen.

It's Not Me, It's You, Lily Allens andra skiva.



3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på I som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Jag är väldigt förtjust i Inès de la Fressange, inte minst eftersom det är ett av de vackraste namnen som finns. Inès är Chanel-modell och urvacker. Ibland räcker det. Men en sak som är extra bra är att hon bröt mot normer och modellade upp i 50-årsåldern.


4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på I är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

Jag har ju upptäckt Iris Murdoch, men inte utforskat henne tillräckligt. Jag har läst en halv roman och hela Iris - en sorgesång, en biografi som hennes livskamrat John Bayley skrev när hon drabbades av Alzheimers. Den Iris som framträder i början av boken, i Cambridge, verkar vara en formidabel människa och jag tror att hennes böcker är bra.


Enligt O:s svar.

Inga kommentarer: