tisdag, december 01, 2015

Historisk juldeckare

Anne Perry är en av mina favoritdeckarförfattare, jag älskar William Monk och tycker att Tmoas och Charlotte Pitt är OK. Monk-böckerna är svartare än Pitt-böckerna och jag kan inte låta bli att tänka mig att Anne Perry vet en hel del om svärta. Det finns en hel del saker om Anne Perry som kan ses som kontroversiellt, jag vill inte skriva om det, men man kan göra egna efterforskningar om man vill. På vårt senaste bokklubbsmöte pratade vi kort om hur en ska förhålla sig till konstnärsverk när konstnären står för något man tar avstånd ifrån. Jag gör bedömningen från fall till fall och Anne Perry får godkänt.
Anne Perry skriver historiska deckare som utspelar sig på sent 1800-tal eller under första världskriget och sedan skriver hon specialjulromaner med karaktärer från sina serier, inte nödvändigtvis huvudpersonerna, och det är väldigt bra julläsning. Jag har en dubbelbok med några av mina favoritpersoner från Pitt-böckerna: Mariah Ellison, Charlottes mormor och Dominic Corde, som jag inte vill avslöja riktigt vad han har för koppling till familjen pga av spoiler, men det räcker med att läsa The Cater Street Hangman, den allra första Pitt-boken, så är man safe.




Inga kommentarer: