torsdag, mars 10, 2016

Insikter

Jag tror ofta att jag mest gillar böcker som är historiedrivna, alltså, det ska finnas en riktigt bra berättelse i grunden, gärna med överraskande vändningar och väl gestaltade karaktärer med komplexa bakgrunder och det finns en tydlig början och ett tydligt slut. Sedan läser jag Josefine Klougart En av oss sover, Jenny Offill Avd. för grubblerier och Kim Thúy Ru och blir helt knockad. Jag kan visserligen skönja flera historier i alla de här böckerna, men det är inte de som är poängen. Det är lösryckt och fragmentariskt och alla ord känns viktiga, inte minst för att det är så korta texter. Jag har läst alla i översättning och min plan är att läsa åtminstone En av oss sover och Avd. för grubblerier på originalspråk också. Ru är inte riktigt lika flyktig, texten är kort, men det är mer en samling händelser än en samling tankar, som de andra två, även om kopplingarna mellan textstyckena är tydligt påverkade av författarens tankekedja.
En sak som gör att jag tycker så mycket om En av oss sover och Avd. för grubblerier är att jag känner igen mig så mycket i båda böckerna. Det är mycket bilder som är bekanta och tankar som jag också haft. (Till exempel har jag sedan barnsben varit besatt av vinteräpplen.) Särskilt kanske i Avd. för grubblerier om hur tankarna om vad livet skulle bli, förändras av att man får barn. Plötsligt kan en inte längre bli den där egensinniga kvinnan som skriver poesi om ljuset som faller in genom fönstret* och som dricker te i stora tekoppar i sin alldeles egna lägenhet med trägolv och vita väggar**, som en alltid tänkt bli, trots att barnen inte kom förrän en var 30 och en hade haft rätt gott om tid innan att förverkliga just den drömmen.
Hur som helst. Nu är jag tydligen en sån som gillar lite abstrakt litteratur.

***


*Jag har skrivit tre dikter i mitt liv, så jag vet inte riktigt var detta kommer ifrån.
** En del saker blir kanske exakt just så, men tiden jag är här ensam är begränsad eftersom det sedan trillar in den ena personen efter den andra (och jag blir lika glad varje dag).
***Jag skulle också gå vid havet ofta för mig själv. Händer aldrig.

Inga kommentarer: