onsdag, mars 09, 2016

Min dammigaste bok

Kulturkollos utmaning den här veckan är verkligen min grej. Jag har också samlat klassiker, köpt på mig massor från antikvariat, läst många, men inte i närheten av så många som jag tänkte att jag skulle läsa (alla).
Så vilken är då min dammigaste bok? Det är faktiskt en som Johan och jag äger tillsammans, kanske den enda boken vi har ihop. När vi fyllde år en gång så fick vi en utgåva av Frans G Bengtssons Röde Orm, av vår gode vän Mikael (som också gav oss champagneglas i böhmisk kristall när vi gifte oss; han är bra på presenter, Mikael). Det är en skinninbunden jubileumsutgåva från 1964 med illustrationer av Gunnar Brusewitz
Det här är ju egentligen inte alls en dammig bok, den är klart läsvärd och enormt underhållande!

2 kommentarer:

Monika sa...

Röde Orm kan vara en av de roligaste böcker jag har läst. Det var inte direkt det jag förväntade mig när jag började läsa den :)

Eva-L sa...

Nej, och om du som jag läste den i skolan så var ju den utgåvan rätt trist, grå, plastig och kändes väldigt dammig! Men det var en av få böcker som fanns i klassuppsättning, har jag för mig.