onsdag, september 28, 2016

Bokfrukost i september

Det är en perfekt morgon på alla sätt och vis; det är mörkt ute, det regnar och jag behöver inte gå upp när klockan ringer. Men, jag har faktiskt läst Therese Bohmans Aftonland och jag är nyfiken på vad alla andra har att säga om den så jag går upp halvsju och åker in till Vetekatten för att gå på BBC:s frukostsamtal. Själv läste jag boken kanske något för snabbt, flera kände lika här, men jag vet inte om det är en bok som ska läsas långsamt? Någon tyckte att det var en bladvändare och jag håller med om det. Jag läste 100 sidor på förmiddagen och 100+ på eftermiddagen under gårdagen och det enda jag googlar är ett fåtal konstreferenser. Jag går inte ens och gör mer te. Det är nog mer så att boken skulle behöva mogna i mitt huvud innan jag pratar om den, men jag deltar ändå i samtalet, med brasklappen "jag fattade inte riktigt vad den handlade om förrän runt sidan 180, då jag insåg att det var en roman om ensamhet" (snarare än om relationer i allmänhet och relationen mellan Karolina och doktoranden i synnerhet) (vilket jag trodde när jag började läsa den)). Ensamhet och väntan på att livet ska börja och hur jag tror att boken beskriver hur Karolina sakta kommer till insikt om att hon är ansvarig för sig och sitt liv, det går inte bara att vänta eller att försöka leva genom olika förhållanden. Flera av oss är rörande överens om att miljöskildringarna i Aftonland är mycket bra, hög igenkänning (för mig som östgöte i Stockholmsexil, kanske ännu mer så) och att det är något som gäller alla tre Therese Bohmans romaner: man känner igen sig i miljöerna och man tror på miljöerna. Apropå miljö berättar Catta att hon var på ett seminarium på bokmässan med Therese Bohman och att hon berättade att nästa roman utspelar sig i Kolmården. Jag får både skräck- och arbetarklassskildringsvibbar (Moa Martinson < 3).
Nu ska jag läsa Pär Lagerkvists Aftonland och jämföra ensamhets- och ångesttankar.

Inga kommentarer: